7. Kwestia kwalifikowalności udziału pracowników zatrudnionych na krótkoterminowe umowy zlecenia, w ramach których przez cały okres obowiązywania umowy nie jest świadczona praca na rzecz zleceniodawcy, a co za tym idzie, wynagrodzenie z ich tytułu nie jest regularnie wypłacane, w usługach rozwojowych
Zgodnie z Rozdziałem II pkt. 2 Opisu systemu wdrażania PSF w województwie śląskim: Wsparcie w ramach projektu PSF jest skierowane wyłącznie do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, spełniających kryteria określone dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 oraz ich pracowników.
Jak wynika z ww. rozporządzenia w skład personelu wchodzą m.in. osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegające mu i uważane za pracowników na mocy prawa krajowego. Należy wskazać, iż zgodnie ze stanowiskiem grupy roboczej ds. pomocy publicznej, zaprezentowane w materiałach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 8 czerwca 2010 r., o rodzaju stosunku prawnego nie decyduje nazwa umowy, ale jej treść. Nie można również założyć, iż każdorazowo w przypadku, gdy mamy do czynienia z osobami zatrudnionymi na podstawie umowy cywilnoprawnej należy je traktować jako pracowników. Należy wówczas zbadać elementy stosunku pracy, o których mowa w art. 22 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oraz cel umowy wraz ze zgodnym zamiarem stron.
Ponadto rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/20145 stanowiąc o tym, że osoby pracujące dla przedsiębiorstwa powinny być uważane za pracowników na mocy prawa krajowego, wskazuje na pewne podobieństwo do stosunku pracy, którego jedną z cech charakterystycznych jest zatrudnianie pracowników za wynagrodzeniem.
Tym samym uznanie osoby świadczącej pracę w ramach zawartej umowy zlecenie za kwalifikowalną następuje tylko w przypadku, gdy możliwe będzie przedstawienie dokumentów potwierdzających fakt jej zatrudnienia. Za taką dokumentację należy rozumieć rachunki lub listy płac z naliczonym wynagrodzeniem, dowody zapłaty tego wynagrodzenia oraz podatku dochodowego, począwszy od pierwszego miesiąca zatrudnienia.
Mając na względzie powyższe Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach stoi na stanowisku, iż jeżeli dana osoba nie wykonywała pracy na rzecz Zleceniodawcy lub nie otrzymywała wynagrodzenia za wykonywaną pracę, należy uznać daną usługę rozwojową za niekwalifikowalną.